Ansporet af det faldende antal udenlandske turister der kommer til landet, har VisitDenmark besluttet sig for, at kaste anstændigheden over bord, og skrue op for kynismen. Resultatet har været at man har fået reklamebureauet Grey til, at forvalte turistorganisationens budget for viral markedsføring. De er så kommet op med en plat og usympatisk kampagne baseret på en løgn om en ung dansk kvinde ’Karen’ der efter at have haft ubeskyttet sex med en ukendt turist på et one night stand, nu på YouTube søger faderen til den dreng der efterfølgende blev resultatet. VisitDenmarks administrerende direktør Dorte Kiilerich har med det samme kaldt kampagnen for ”Markedsføring når det er bedst”, og har med den mest søgte argumentation der fremstår som taget ud af en dumpet Handelshøjskoleopgave om markedsføring, prøvet at sælge historien som et forsøg på at brande Danmark som et frisindet rejsemål, fyldt med selvstændige og værdige kvinder. For Dorte Kiilerich gør de over 1 million visninger på YouTube kampagnen til en kæmpe succes. Men med sin tro på mantraet om at ”al opmærksomhed er god opmærksomhed”, har hun og reklamebureauet totalt fejlanalyseret omfanget af den imagekrise som Danmark pt. befinder sig i, og det har så ført til valg af en dårlig løsning. Der er især tre aspekter, som der er grund til at dvæle ved.
For det første er det særdeles uheldigt, at gøre brug af løgn til branding af et land der stadig slikker sårene oven på krisen om Muhammed-tegningerne. Mange udlændinge og især muslimer opfatter nemlig nu Danmark som en respektløs og løgnagtig nation. Derudover var det på baggrund af en løgn, at Danmark tilsluttede sig Bush’s koalition af villige der gik i krig med Irak. Og efterfølgende behandles irakiske asylansøgere som umennesker. Den tidligere statsminister løj, og landets officielle turistorganisationen gør nu det samme. Internetbrugere der føler sig taget ved næsen efterlades desuden med et negativt indtryk af Danmark.
For det andet formår VistDenmark, at udvise manglende respekt for forældreskabet. En værdi som mange og naturligvis familieturister sætter højt. At sætte børn i verden er ikke en joke, men en stor glæde fyldt med ansvar. Som mand og far til to børn er det pinefuldt, at opleve en fiktiv mor der først efter endt graviditet og fødsel kærer sig om barnets fader der indtil da er blevet reduceret til ufrivillig sæddonor. Turistorganisationen formår med sin mangel på etik, at træde en masse over tæerne; alle dem der ikke naturligt kan få børn, alle dem der har mistet et barn, alle dem der har mistet eller er vokset op uden én eller begge forældre, og alle de ufrivillige fædre der først når barnet er blevet født bliver oplyst om deres faderskab.
For det tredje er det en usmagelig form for ’sexoplevelsesturisme’ der inviteres til, og nu venter vi bare på opfølgningskampagnen: ”VisitDenmark and meet horny girls”. Danske kvinder må føle sig ilde skildret af en blondine, der i en brandert har ubeskyttet sex med en fiktiv og heller ikke for smart turist, og som efterfølgende vælger at føde hans barn, uden at have noget forhold til ham, eller endsige kende hans navn eller adresse. For mig er dette egoistisk og uansvarligt, men jeg anerkender at den katolske kirke med sin kondommodstand, og abortmodstandere fra det amerikanske bibelbælte vil være af en anden holdning. Så må vi håbe for VisitDenmark, at de snart lægger deres turistpenge i landet, så vi kan bruge nogen af dem til bistandshjælp til især Afrika, hvor ca. 1.6 millioner årligt dør af AIDS som de har pådraget sig efter ubeskyttet sex. At man ydermere i søndagens Deadline på DR2 skal opleve Ekstra Bladets chefredaktør Poul Madsen tale danske kvinders sag, siger lidt om at nationen er blevet bragt derud, hvor man ikke længere kan se hvad der er op eller ned. Ekstra Bladets prostitutionsannoncer gør nemlig avisen til landets største alfons og understøtter af virkelig sexturisme.
Kort fortalt har VisitDenmark formået yderligere at bidrage til billedet i resten af verden, af Danmark som en hjerteløs, selvforherligende og kynisk nation, der mangler respekt for andre menneskers liv og værdier. Det kan i forøget grad koste landet millioner i mistede turistindtægter.
Selvom VisitDenmark nu har fjernet videoen fra YouTube, vil de snart opleve, at internettet husker alt. Hvis Danmarks officielle turistorganisation for fremtiden skal forsøge sig med lignede former for viral markedsføring, må de i hvert fald opfordres til at skrue op for humoren, og ned for kynismen. Hvis moderen havde siddet med ti nyfødte babyer, havde det nok på trods af de problematiske sider kastet et smil af sig, og jeg kan da heller ikke lade være med at spørge Dorte Kiilerich og reklamebureauet, hvorfor de ikke fandt det opportunt, at lade den nyfødte dreng være mørklødet?
(Bragt forkortet i Politiken d. 16. sep. 2009)
Faktisk træder filmen alle mennesker, der har forældre – levende eller døde – over tæerne – filmen er noget af det grusomste, der længe er set!!!
Alarm, alarm .. moralsk panik !!
Det eneste forstemmende ved den turistfilm, er at den udstiller Danmark som et hylekor af moralister, som kaster sig over det mindste tegn til politisk ukorrekthed med frådende forargelse. En godbid for sensationspressen og folk, der har brug for at demonstrere hvor Gode og Rigtige de er i deres holdninger.
Til Per Holm og Anders
Der skal være plads til uenighed om analyse og konklusion i en sådan sag, men umiddelbart syntes jeg ikke, at I bidrager med noget konstruktivt til en sådan debat.