Det er alvorligt nyt for dansk turisme, at turister fra en række højindkomstlande vælger landet fra som turistmål.
Læs her om sagen: Turister: Danmark for lukket og intolerant
Både politikere og turismebranchen bør sætte sig for at få vendt denne udvikling. Visumregler er noget konkret der kan gøres noget ved. Derimod er arbejdet med brandet “Danmark” noget der tager længere tid at vende. Regeringen og Dansk Folkeparti har i fællesskab gjort sit for at sætte sit præg på Danmark, men noget tyder på, at billedet der er kommet ud til resten af verden er – selvtilstrækkelighed. Uanset om det er sandt eller ej, er det billedet der hænger ved og som koster dyrt for turismen – for de erhvervsdrivende der lever af turismen – og i sidste ende for den velfærdsstat som vi sætter så meget pris på.
I den forbindelse forstår jeg til fulde, at man på den officielle side om Danmark for nuværende har valgt at brande landet vha. Roskilde Festival: http://www.denmark.dk/en
Det er da et noget mere åbensindet, imødekommende og udafskuende signal der kommer derfra end fra Regeringens og Dansk Folkepartis ledelse af Danmark.