Et velfungerende kollektivt trafiksystem, som alle har råd til at benytte, er yderst væsentligt for hovedstaden. Det er en nødvendig bestanddel i sammenhængskraften i borgernes hverdag – mellem arbejde, fritid og familieliv.
Desværre er HUR’s priser gennem flere år steget og steget.
Stigningen skaber ulighed i samfundet, fordi det i særlig grad rammer de unge, de studerende, de mindre bemidlede, børnefamilierne, førtidspensionisterne og de ældre. Ydermere øger det forureningen, idet flere ikke ser incitamentet til, at lade bilen stå. Dette er et livsfarligt problem for hovedstadens befolkning. Ny forskning med udgangspunkt i Tagensvej viser, at skadelige partikler alene inden for et døgn, giver borgerne forandringer i blodet. Rent faktisk går de ind og skader vores arveanlæg, hvilket øger risikoen for at få kræft. Og så ved vi endda ikke, om det påvirker børn endnu kraftigere.
Kampen mod dieselpartikler bør der derfor intensiveres til også at kræve, at også private dieselbiler skal have monteret et partikelfilter for at køre indenfor miljøzonen.
Som SF’er så jeg desuden gerne indførslen af bompenge for biler i hovedstaden. Det virker i London, hvor der er sket et fald på 35% i antallet af privatbiler inden for zonen. Med indtægten kunne vi i hvert fald sikre en billigere og bedre kollektiv trafik. I SF vil vi knokle for at få flere tog og busser, og for at en 2-zoners billet kun skal koste 10 kr.
Balder Mørk Andersen, folketingskandidat for SF på Frederiksberg/København
(Bragt i Lokalavisen Frederiksberg d. 8. november 2007)