Parkeringsforlig uden SF

Det er med lettere undren at vi i SF har kunnet læse de konservatives Simon Aggesen komme med udfald mod os efter at vi valgte at stå uden for det nye parkeringsforlig. Når man som politiker har lyst til at oplyse ukorrekt og upræcist skyldes det som oftest at man ikke selv mener at have en god sag. I SF har vi brugt meget tid på konstruktivt at rykke forliget i en mere trafiksund retning, som samtidig ville afstedkomme flere ledige parkeringspladser til borgerne på Frederiksberg, hvorfor det altså ikke i samme grad som forligspartierne ønsker det ville være nødvendigt at fortsætte med at tilvejebringe flere parkeringspladser. Det siger sig selv, at man som det første burde forsøge at udnytte de pladser der er bedre.

Men når vi i den sidste ende forelægges et af flertallet afstemt forlig uden mulighed for reelt at rykke noget, ja så siger det sig selv at der ikke har været vilje til at lytte til SF’s input.

Simon Aggesen har udtalt at vi vil have alle biler ud af byen. Sludder – sikke et pinligt debatniveau. I sidste nummer af denne avis undlader han desuden at forklare at en stigning i beboerlicensen netop ville have frigivet parkeringspladser, og ville have kunnet frigøre plads på overfladen til grønne rekreative byrum der understøtter klimatilpasningen, samt med plads til kultur- og fritidsliv, og ikke mindst cyklisme og en kollektiv trafik der kommer hurtigere frem. Ydermere siger Aggesen om vores politik, at alle bilister skulle ”have betalt meget mere fra første minut” og insinuerer at SF ikke i samme grad vil have folk til at handle. Igen er der tale om fordrejning. SF ønskede betaling fra første minut for bilister uden beboerlicens, fordi vi derved ville have mindsket den massive og daglige parkometersnyd, og vi har ikke udtrykt ønske om at sløjfe de 30 minutters gratis parkering på handelsstrøgene.

Men i forhold til handel er det korrekt at vi i modsætning til de konservative mm. ikke brændte for at lade Frederiksberg Centret udvide deres parkeringsareal med 150 pladser i 2015. Man kunne ellers have markedsført sig på at være det butikscenter i Danmark, hvortil flest ankommer uden bil.

 Den kraftige biltrafik betyder stort arealforbrug, stærk luftforurening, støj, ulykker, og forsinkelse af alle andre grupper af trafikanter. Det har Simon Aggesen og forligspartierne valgt at se stort på med et forlig uden mod og fokus på den grønne dimension.

(Bragt i Frederiksberg Bladet den 17. juni 2014)