Kan I se det for jer – Frederiksberg Rådhusplads eller Falkoner Plads fyldt med rød-hvide farver foran en storskærm, og jublen bryder løs når Danmark bringer sig foran ved en puljekamp under Fodbold-VM i 2010?
Nuvel, kvalifikationen er endnu ikke i hus, men måske man alligevel kunne gøre sig nogle lødige overvejelser om, hvordan Frederiksberg også kunne blive et samlingssted for denne mere folkelige del af kulturlivet.
De i skrivende stund uafklarede transmissionsmæssige problemer der desværre har vist sig i forbindelse med det danske herrefodboldlandsholds kommende kamp nr. 100 mod arvefjenden Sverige, har givet anledning til landspolitisk debat om public service og landskampe (vel og mærke dem med herrelandsholdet – kvindelandsholdet synes i den forbindelse spøjst nok at være ikke-eksisterende). I Odense har den konservative borgmester som modtræk lovet odenseanerne bold på kommunens regning, såfremt der ikke findes en sponsor. Et samlet beløb på ca. 100.000 kr. er blevet nævnt.
I udgangspunktet er jeg kritisk over for at lade Frederiksberg Kommune afholde en lignende udgift. Så længe der fx er daginstitutioner, cykelveje og socialt udsatte der kunne nyde godt af dem, vil det være principielt uheldigt.
Men derimod mener jeg sagtens, at kommunen kan være proaktiv i forsøget på, at trække sponsorer af fremtidige fodboldfester til. Så snart datoerne ligger klar for fremtidige slutrundekampe (dvs. VM el. EM – gerne også for kvindelandsholdet) eller på forhånd tydeligt interessante udebane-kvalifikationskampe, så melder kommunen offentligt ud, at der søges en eller flere sponsorer til arrangementet. Falder datoen sammen med allerede langtidsplanlagte arrangementer må fodbolden selvfølgelig vige. Jeg vurderer ikke oprydningen som et problem, og regner med at kommune og sponsor uden besvær vil kunne finde sammen om en løsning.
Nogen vil nu måske spørge, om der ikke er væsentligere ting at beskæftige sig med end fodbold? Selvfølgelig er der det. Men mit ærinde er faktisk også at skubbe lidt til Frederiksbergs image som kulturkommune. Vi skal blive bedre til at rumme mere end det traditionelle. Derfor skal vi have mere af den skæve og udfordrende kultur, såvel som den folkelige. Hermed falder fodbold fint i tråd med kommunens arbejde med branding og image-modernisering.
(Bragt i Lokalavisen Frederiksberg d. 28. maj 2009)