Den grønne flyver er ikke en realitet, men nu vil SAS også gerne vise lidt grøn omtanke. Derfor lader de nu velvilligt passagerne betale 17 kr. mere pr. flyvning som en kompensation for CO2-udslippet. Ikke at forstå sådan at man da efterfølgende trykker på en dyr knap i flyet, som mindsker udslippet, men at pengene da vil gå til projekter og forskning i miljøforbedringer.
Fokus er rigtigt, og forbrugerne bør også betale noget, og det er dumt at være decideret imod, men så er der altså også et hul i sammenhængen.
Hvis SAS virkelig ville gå forrest og brande sig som et grønt flyselskab, da burde firmaet selv spytte lidt i kassen. Det er lidt ligesom at stå og vifte med nogle grønne laurbær, som man har lånt.
Jeg ville have foreslået a) at SAS doblede kundens betaling, så man hver gang kunne bruge 34 kr. på en grønnere verden, eller b) hvis dette blev for dyrt for SAS, da bede kunden betale 10 kr. som igen dobledes op af SAS til 20 kr.
Så kunne vi tale om grøn forretningspolitik, og ikke noget der minder lidt om misbrug af at den grønne dagsorden er i fremdrift.