Regeringens nye miljøudspil ‘Ren luft til danskerne’ er bedre end ingenting, hvorfor SF på Christiansborg da også er gået med. Det er nemlig en alvorlig problemstilling at 3.400 danskere hvert år dør for tidligt som følge af luftforureningen. Men netop derfor er det da også trist at regeringen atter engang undslår sig for at tage tyren reelt ved hornene. Det kunne regeringen have gjort ved at gennemføre løftet om ren-luft-zoner, som ville have givet kommunerne mulighed for at stille krav til vare- og personbiler, hvis der er målte overskridelser af grænseværdien for både partikelforurening og kvælstofdioxid (NO2). Ydermere ville en sådan ren-luft-zone ifølge beregninger fra Cowi og Nationalt Center for Miljø og Energi (DCE) give en samfundsmæssig gevinst på omkring 360 millioner kroner.
De radikales Lone Loklindt (MF) glæder sig i Lokalavisen den 12. juni over beslutningen, og peger på at der nu tages fat på områderne: brændeovne, skibe og busser.
Men hvad med bilerne Loklindt? Hvis de radikale og socialdemokraterne ikke ønsker at gøre noget ved forureningen fra især de 12.000 mest miljøskadelige biler når vi ingenlunde frem til en luft i byerne, hvor man som Loklindt ønske det kan “løbe en tur i myldretiden og gå en tur med sine børn uden at bekymre sig om luftforurening”.
På Christianborg såvel som på Frederiksberg og i resten af hovedstaden er der behov for at politikerne går til udfordringen uden at være rystende nervøse for at træde nogen bilister over tæerne. Vi må og skal have begrænset den mest forurenende bilisme, og den der ikke kan anses for at være nødvendig for især arbejdslivet. Det nylige parkeringsforlig på rådhuset modarbejder desværre også denne vision i og med at forligsparterne blindt har sat sig for at udbygge parkeringskapaciteten før man overhovedet har evalueret den fremtidige benyttelse af de pladser der allerede er. Så der er fortsat behov for at SF tegner et alternativ og fortsætter den ægte grønne kamp.
(Bragt i Lokalavisen Frederiksberg den 19. juni 2014)