Bliver i dag nødt til, at bringe Villy Søvndals stærke kronik fra dagens Politiken:
Regeringens demokratiske underskud
Det danske demokrati er under pres. Ikke fra islamistiske fanatikere,
men fra langt mere nærværende og langt mere magtfulde kræfter. Der er
grund til at råbe op nu. Og der skal råbes højt. Vi tager i den grad
demokratiet for givet, at mange ikke længere forestiller sig, at det
kan trues indefra, men kun udefra. Det er en stor og alvorlig fejl.
Lad mig give seks eksempler på konkrete forhold, som danner baggrund
for min påstand.
For det første: Statsminister Anders Fogh Rasmussen har i mere end to
år ikke afgivet ét eneste interview til noget dansk medie om krigen i
Irak. At Danmark er involveret i en krig og i en besættelse,
medvirkende årsag til en de facto borgerkrig, samt selv har øget
risikoen for at gøre Danmark til et mål for terror, er åbenbart ikke
grundlag for at belemre befolkningen med sine vurderinger.
Statsministeren har fået 21 forespørgsler fra etablerede danske medier
om Irak-krigen siden marts 2004. Det er efter min mening beskæmmende
få, og antallets lidenhed bør give journalist-standen i Danmark en
besk smag i munden. Men det ændrer jo ikke ved det faktum, at Fogh har
haft 21 muligheder for at afgive et interview om Irak. Statsministeren
har desuden fået mere end 250 henvendelser fra én Cavling-prisbelønnet
journalist om samme emne. Det er blevet ham nægtet. Statsministeriet
skriver direkte til Ombudsmanden – efter en klage over de mange
ubesvarede interview-forespørgsler – at man (statsministeriet) har
valgt en “tavshedens strategi” i forhold den pågældende journalist.
*(se note)
Tillad mig at minde om, at Fogh trods alt er statsminister og øverste
ansvarlige – Commander in Chief – som Foghs ven, George W. Bush, ville
sige. Og tilmed også er minister for pressen. Men altså nægter at
afgive et sammenhængende interview om det forhold, at vi er i krig.
Det er intet mindre end en skandale og alle demokratiske alarmklokker
burde bimle – selv hos Venstre og på Jyllands Postens redaktionsgang.
For det andet: Der kom for nylig en undersøgelse af de politiske
partiers mediedækning. Den viste, at regeringspartiet Venstre får
langt den største del af opmærksomheden i danske mediers dækning af
politik. Ikke alene har landets største og regeringsbærende parti
altså langt den største andel af spaltepladsen. Som ovenfor påpeget
kan Venstre og Statsministeren også selv vælge, hvad den vil i pressen
med. Det er gunstigt for Venstre og regeringen, men meget lidt
gavnligt for demokratiet.
Vi så det tydeligt i forbindelse med beslutningen om, hvorvidt Danmark
overhovedet skulle deltage i Irak-krigen. Her var der indkaldt til
partileder-runde på TV, samme aften som det mindst mulige flertal i
Folketinget havde vedtaget den danske deltagelse. Men Fogh sagde nej,
hvorefter Bendt Bendtsen og Pia Kjærsgaard fulgte trop. Og så opgav DR
at lave en partilederrunde om den største udenrigspolitiske beslutning
i årtier.
Det er et voldsomt demokratisk problem at Fogh kan vælge “tavshedens
strategi” og undgå at komme i situationer, hvor han risikerer kritiske
spørgsmål eller være i mand-til-mand situationer med oppositionen for
åben skærm.
For det tredje: Danmark mangler én eller flere demokratiske
kontrolfunktioner. Som det er i dag, kan Folketinget udøve kontrol med
magten, blandt andet ved at stille spørgsmål til ministrene. Det har
jeg som bekendt gjort flittigt – og ikke uden grund. Men jeg har også
måttet erfare, at kvaliteten af besvarelserne dagligt når nye
lavpunkter. Bedst som man tror, at nu kan det ikke blive dårligere,
udviser ministrene en ufattelig opfindsomhed i at udvide enhver
almindelig forestilling om tomhed og tomgang.
Derfor mangler Danmark et niveau mellem de såkaldte § 20-spørgsmål (i
Folketingets forretningsorden) og egentlige kommissioner. Jeg synes vi
har brug for en høringsinstitution, hvor f.eks ministre – ligesom vi
kender det fra USA – skal svare under vidneansvar og i realiteten kan
spørges om alt der vedrører emnet.
I forbindelse med Irak-krigen krævede SF en uvildig undersøgelse. Det
nægtede det politiske flertal os. Som et figenblad lavede regeringen
en såkaldt “høring”. Men den bestod i at statsministeren og
udenrigsminister Per Stig Møller kunne komme, levere et
embedsmands-oplæg, og derefter gå igen, uden på noget tidspunkt at
være bragt i en situation, hvor de risikerede et kritisk, ubehageligt
eller uventet spørgsmål. Det havde intet med en høring at gøre, det
har intet med demokrati at gøre – det var og er en farce. En farce som
man gladeligt lod sig være statist i fra Radikal, Socialdemokratisk og
Kristendemokratisk side. SF valgte derfor – sammen med Enhedslisten –
at stille spørgsmål til Fogh i Folketingssalen i stedet. Ét sted
skulle Fogh ikke slippe af sted uden kamp til stregen.
For det fjerde: At terror er blevet én af vor tids helt store
problemer og udfordringer – om ikke andet så på grund af den frygt og
angst terror skaber – er hævet over enhver tvivl. Men i en række lande
– med USA og Storbritannien som skræmme-eksempler – er denne trussel
mod demokratierne blevet besvaret med en lovgivningsmæssig
undergravning af det selv samme demokrati, som vi burde beskytte.
Med regeringens og Lene Espersens udspil til ny terrorlovgivning, er
et flertal i Folketinget parate til at sidde alle advarsler fra
internationale organisationer, fra førende universitetsforskere, fra
borgerrettighedsforekæmpere, fra advokater, dommere og deres
organisationer – og såmænd også fra politiet – samt ikke mindst fra
oppositionen, overhørig. Selv langt ind i de borgerliges egne rækker
er der protester, men al modstand tromles ned. Man svækker demokratiet
og borgernes retssikkerhed, uden at have den mindste sikkerhed for, at
man med initiativerne beskytter danskerne bedre mod terror.
Symbolpolitikken får forrang for såvel fornuft som demokrati.
For det femte: I forlængelse af den såkaldte Grevil-sag, hvor en
efterretningsagent lækkede nogle fortrolige oplysninger, som afslørede
at regeringen talte mod bedre vidende i dens begrundelse for at
deltage i krigen i Irak, er der nu udsigt til, at to danske
journalister samt chefredaktøren fra Berlingske Tidende – som bragte
historien og de lækkede papirer – nu risikerer fængsel. I lighed med
Frank Grevil selv, som er blevet idømt 4 måneders fængsel.
I forlængelse af de nye og demokratisk dybt problematiske
terrorlovgivninger, der hærger den vestlige verden, sidder flere og
flere journalister i Europa nu sigtet for at have offentliggjort
oplysninger, som myndighederne ønsker forseglet. Dét giver bl.a det
problem, at kontrollen med magten og trykke- og pressefriheden er
truet.
Dette burde virkelig få den samlede journalist-stand på benene. Det
burde få de intellektuelle på barrikaderne. Det burde sende rystelser
gennem universitetsmiljøerne. Desværre er der påfaldende tavst, og den
udbredte intellektuelle dovenskab eller tilfredshed med tingenes
tilstand, er i sig selv den største fare for demokratiet. For at
statsmagten forsøger at udvide sin magt og nedtone eller decideret
undertrykke uønsket viden, er jo grundbogspensum. Så det er tavsheden
fra dem, der kunne og burde være vagthunde, magtens kritikere og
intellektuelle udfordrere, der er det virkelige samfundsmæssige og
demokratiske sygdoms- og svaghedstegn.
For det sjette: Den store og principielle diskussion, der sporadisk
nåede at stikke hovedet op under Muhammed-krisen – altså inden Fogh
druknede den i indenrigspolitisk fnidder og fra sin høje hest satte
får og bukke-prædikater på andre – afslørede det enorme demokratiske
hykleri der findes hos mange borgerlige politikere og meningsdannere.
De forsøgte at holde hele Irak-krigens demokratiske underskud og
terrorlovgivningens ditto ud i strakt arm, mens de omkostningsfrit
kunne nøjes med at tordne mod Irans præstestyre og Abu Laban. At de
løb en åben dør ind i forhold til såvel befolkning som hos et enigt
Folketing – fra højre til venstre – nedtonede ikke behovet for at
rette fokus mod et alt andet lige temmelig overkommeligt
fjendebillede, nemlig de reaktionære islamister. De er bestemt kritik
værd. De skal bestemt tages alvorligt. Og jeg har selv leveret hård
kritik i den retning. Men de højestråbende politikere og
meningsdannere har været larmende tavse om Irak-krigens enorme afgrund
af demokratisk underskud. Det er skammeligt.
De virkelige demokratiske udfordringer, som ovenfor nævnt, er derfor
stadig ikke kommet på dagsordenen. Der er stadig larmende tavshed om
Irak-krigens manipulerede grundlag.
Irak-krigens gru bliver omtalt, som om USA var alene i Irak. Problemet
er bare, at Danmark er med. Men vi diskuterer det som om det ikke var
tilfældet, og som om at vi derfor kan ryste forfærdelighederne af os,
som “de andres problem”. Men det er ikke de andres. Det er vores. Vi
må tage reelt ejerskab af vores medansvar, og indtil vi gør det,
oprigtigt og alvorligt, står vores demokrati ikke alene svækket, men
truet. Truet på den ene side af ligegyldighed og tavshed fra dem der
burde kritisere, truet på den anden side af dem der har forvaltet og
besluttet, så de med rette skulle kritiseres.
Det er mig derfor komplet ubegribeligt, hvordan det kan lade sig gøre
at Frank Grevil og nu også Berlingske-journalisterne skal stå til
ansvar for at offentliggøre sandheden, mens magtens manipulatorer og
usandhedsvidner kan gå fri. Det er et paradoks så himmelråbende, at
ethvert menneske, der er optaget af retfærdighed, må tage sig til
hovedet.
SF har foreslået at offentligt ansatte skal kunne bryde
tavshedspligten, hvis vægtige demokratiske interesser står på spil.
Mulighederne for denne såkaldte “whistle-blowing” – altså at
offentligt ansatte qua deres særlige viden og kompetence fra jobbet,
skal kunne bryde deres embedes pålagte tavshedspligt – er simpelthen
demokratisk nødvendigt.
Ikke mindst i en tid, hvor sagkundskab forsøges truet og intimideret
ihjel gennem bandbuller fra Folketingets talerstol om “smagsdommere”
og “ekspertvælde”. Det er bydende nødvendigt i en tid, hvor skiftende
ministre og medlemmer af Dansk Folkeparti slæber navngivne
journalister igennem avisspalterne, fordi de har tilladt sig at stille
kritiske spørgsmål. Og det er bydende nødvendigt at mennesker med
viden af vital interesse for samfundet og demokratiet, tør bidrage til
at få sandheden ud, når ministrene notorisk taler uden om eller vælger
“tavshedens strategi”. Eller når de simpelthen nægter at mødes med
kritiske journalister eller være i situationer med pressen eller med
den politiske opposition, hvor det ikke er ministeren selv – og det er
i særdeleshed Anders Fogh Rasmussen jeg sigter til – der har den fulde
kontrol med begivenhederne. Det er – ærlig talt – noget pauvert, at
have modet til at sende andre i krig, og så ikke engang have modet til
at mødes med en kritisk journalist fra Ekstra Bladet.
Handlede det bare om Foghs forfængelighed og manglende mandsmod, kunne
vi jo nøjes med at trække på skulderen. Men det er jo desværre langt
alvorligere end som så. Det er et demokratisk problem. Og det er at
vende tingene fuldstændig på hovedet, når det gøres til en forbrydelse
at forsvare demokratiet og handle i demokratiets tjeneste, når det
rettelig burde være en forbrydelse at lade være. Og det helt bagvendt,
når dem der taler sandt står sigtet eller dømt, men de der talte
usandt og havde magten til at iværksætte ulovlige beslutninger, går
fri.
Situationen er derfor temmelig alvorlig. At pege på, at de
demokratiske underskud er langt større i et utal af andre lande, er et
usselt figenblad. Er vores ambition ikke større end såvel USA’s som
Iraks når det gælder demokratiets nødvendighed? Netop Irak er
vitterlig skoleeksemplet, fordi Irak-krigen – da alt sludderet om
masseødelæggelsesvåben og Iraks medansvar for 11. september var pillet
fra hinanden – blev forsøgt begrundet med henvisning til indførelse af
demokrati, overholdelse af menneskerettigheder, krav om fri presse og
de andre frihedsrettigheders indførelse, som den bestemte modpol til
Saddam Husseins forbryderiske regime.
I hele retorikken om civilisationskamp synes Vestens moralske og
politiske overlegenhed at være båret af dette ene, at vi har
demokratiet og intet er højere eller ved siden af dette. Hele George
W. Bush’s politiske bagland er som besat af denne moralske
overlegenhed, der med nødvendighed giver retten til at hugge enhver
modstand ned for fode, samt ikke mindst, at kunne ikke bare gradbøje
men også pervertere, de selv samme værdier, som man hævder at slås
for. For målet helliger midlet. Den kurs er lige så fatal som den er
hyklerisk.
At en lang række demokratiske kræfter i totalitære samfund på den ene
side håber på vestlig opbakning, men at de samme kræfter på den anden
side må føle sig noget frustrerede over fremgangsmåden og Vestens
moralske svigt, er både evident og forståeligt. Det giver bagslag i
forhold til de kræfter i verden, som virkelig godt kunne have brug for
demokrati og de højeste standarder. Men det svækker også de
eksisterende demokratiske kræfters kamp for rettigheder vi anser for
normale og som vi kalder universelle. Det er derfor ikke alene dybt
beskæmmende at Vesten har videreført Saddam Husseins torturmetoder i
Irak. Det er ikke alene dybt foruroligende, hvor mange gange civile
irakere er blevet uskyldige ofre i brutale krigshandlinger. Det er
ikke kun et spørgsmål om, at Irak-krigens foreløbige omkostninger på
ca. 278 mia. dollars kunne have været anvendt langt bedre i fredens og
oplysningens tjeneste. Det er også i detaljen, at vi finder den
djævelske sandhed: Koalitionen – med USA i spidsen – køber irakiske
journalister og irakiske medier til at bringe pro-amerikanske og
koalitionsvenlige indslag. Midt i det påståede demokratiseringsprojekt
korrumperer man pressen, og dét tegner sort for et eventuelt
fremtidigt irakisk demokrati, hvis dets presse er til fals og kan
købes til at please magthaverne, nøjagtig som de skulle under Saddam
Hussein.
Den virkelige bekymring bør derfor også ramme os selv. For hvad sker
der med os selv, når vi lader demokratiet og de frihedsrettigheder og
de værdier demokratiet bygger på, beskære efter de siddende
magthaveres forgodtbefindende?
Perspektiverne ved Fogh-regeringens måde at lede landet på er mange,
alsidige og stærkt foruroligende. Den intellektuelle og den kritiske
journalist efterlyses – med få markante undtagelser. For der er i den
grad brug for et helt andet Danmark, hvor demokratiet ikke er
reduceret til en vits, ikke er reserveret til skåltalerne eller ikke
er noget man kan slippe af sted med at påberåbe sig som undskyldning,
når man i demokratiets navn vil undergrave det selv samme demokrati,
som man hævder at forsvare. Det bedste forsvar for demokrati er derfor
at praktisere det. Det gør regeringen Fogh ikke – med alvorlige følger
for både indre danske forhold og for Danmarks position i verden.
* Der har desværre indsneget sig en beklagelig misforståelse i
kronikken. Det var IKKE statsministeriet som betegnede sin egen
praksis overfor journalisten som en “tavshedens strategi”, men det var
journalistens egen beskrivelse af, hvad han mødte i kontakten med
statsministeriet.