Muhammed som tegneseriehelt

Sagen om Muhammed-tegningerne i Jyllands Posten (30/9) er en af dem, hvor man skal holde tungen lige i munden.
Den korte version lyder:

Ytringsfrihed er demokratiets grundsten – journalistisk selvcensur duer ikke. Men benytter man sig af ytringsfriheden til at opføre sig utiltalende eller sågar modbydeligt, skal man i selvsamme ytringsfriheds navn så sandelig have dette at vide!

Jeg er så ked af at Jyllands Posten er lykkedes i deres utiltalende projekt: At lokke muslimer (både herboende og udenlandske) frem på bastionen, for at forsøge at påvise at en del af det muslimske miljø ikke deler det normale syn på ytringsfrihed. Husk dog at mange andre muslimer formentlig bare trækker på skuldrene, og det er i grunden den klogeste reaktion. Projektet er provokation og derfor utiltalende og respektløs.

De decideret provokerende billeder tegnedes af JP’s egne tegnere, og der var så hentet andre ind udefra, som nok blev lidt snydt idet deres tegninger ikke provokerede på samme vis, og altså fx skildrede en dreng der hed Muhammed og ikke Koranens Muhammed – som terrorist med hoved som bombe

Naturligvis skal der kunne tegnes et billede af Muhammed, og Kåre Bluitgen havde sagtens fået en tegner til dette i sin børnebog uden det store ramaskrig, men JP ville desværre mere end dette. Puste til ilden – være med til at skabe utryghed og ufrugtbar debat – og sælge aviser.

Selv om jeg altså kritiserer JP er jeg ikke villig til at sige, at det ikke skulle kunne lade sig gøre – selvfølgelig da – for det er sgu træls når religion og politik blandes sammen, hvad enten det er af rabiate muslimer eller sorte præster fra Jylland.

Men med ytringsfrihed følger et ansvar for at tænke sig om, og når det ikke sker (som på JP) skal dette også frem, men for at man skal trække grænser for denne ytringsfrihed skal der meget mere dumhed eller modbydelighed til.

Jeg sidder her og tænker på, hvad der var sket hvis JP havde valgt det som eksperiment og ikke provokation, ved fx at lave en tegneserie-stribe af Muhammed som en godhedens superhelt der reddede mennesker i nød.

Så kunne vi måske have fået en gedigen debat om afbildning af Muhammed, ytringsfrihed, selvcensur mv. uden at meningshavere i form af en stærkt borgerlig avis, havde sagt: “Kom og diskturer – på vores præmisser – med vores søsatte dagsorden – og vær forvisset om, at vi fra start til slut er totalt ligeglade med jeres holdninger – vi ved bedst – for vi har ret”. Det er ikke en god demokratisk debat værdigt, hvad enten man langt hen ad vejen har en god sag.

Update 1. februar. Rent faktisk er Muhammed blevet skildret som superhelt i South Park-tegneserien. Se episoden her: South Park episode
Historisk er Muhammed blevet skildret mange gange (men jeg har dog ikke set nogen så fjendske som den med bombeturbanen i JP) : Muhammed-tegninger og Muhammed-tegninger

0 tanker om "Muhammed som tegneseriehelt"

  1. Grundlæggeren af islam, kan selvfølgelig afbilledes på samme måde som andre ideologiskabere.

    Mohammed var bigamist, pædofil og terrorist med mange mord, massakre og andre ugerninger på sin samvittighed.

    Igen i denne uge ser man kulturradikale oldtidslevn på Rådhuspladsen og kulturrelativisterne allierere sig med den brune arabiske facisme.

    I modsætning til Balder har man dog heldigvis set flere SF’ere tager kraftig afstand til de fornærmede og forstokkede gemytter.

    Sherin Khankan – den ‘kristiske muslim’ skrev i Berlingske Tidende d. 2. oktober:

    “Jeg forklarer DR2-journalisten, at det er korrekt, at der ikke er tradition for at portrættere Profeten blandt aktive muslimer. Men at denne adab (dvs. særlig respektfuld omgang og tone med Koranen og Profeten) selvfølgelig ikke kan forventes at gælde for ikke-muslimer. Majoriteten af Danmarks aktive muslimer er ikke optaget af denne forside og ser ingen problematik i det forhold, at en ikke-muslim ikke følger Guds vejledning på dette område. Jeg er ikke bogstavfundamentalist. I lighed med mange andre muslimer anlægger jeg en reformistisk tilgang til Koranen og er i højere grad optaget af Koranens essens. Journalisten virker ikke tilfreds med mit svar og siger skuffet: Jeg troede, at du var imod, at man viste Profeten. Det er jeg også, men jeg forventer ikke, at ikke-muslimer viser dette hensyn. Så kan vi ikke bruge dig alligevel.

    Torsdag 29. september startede konstruktionen på den ikke-eksisterende konflikt…””

    Hun tog fejl og der var nogen der ikke bestod lakmusprøven.

    Balder – hvad ville du sige hvis der stod 150.000 danske nazister på Rådhuspladsen og vrælede op om at samfundet skulle respektere deres krav ?

  2. “Balder – hvad ville du sige hvis der stod 150.000 danske nazister på Rådhuspladsen og vrælede op om at samfundet skulle respektere deres krav ?”

    Tja Christian, jeg ville lade dig demonstrere i fred

  3. Vi har kæmpet for frihed og har lært at leve med den. Muslimer har lært at lever under religøs lov. De var slaver for 1000 år siden, de alle er slaver den dag idag. De finder trykhed i deres fangeskab og den fri verden kan naturligvis virke skræmmende.

  4. Tjah alt det der klynk og ynk kan jeg ikke rigtigt følge, der skal handles og det skal være nu der skal ikke undskyldes der skal findes en løsning, inden dette har for alt for mange liv på samnittigheden. der bliver ikke trykt flere billede eller karikature at guder eller profeter, men sys lige man skal overvej hvad de selv trykker i muslimske blad, avise og lign.

    du skal ære din næste

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *