Obama: Politisk kommunikation i en ny æra

Obama reklameFor USA og for verden håber jeg inderligt at Barack Obama vælges som USA’s næste præsident. Derfor var jeg spændt på at se, hvad han og hans stab kunne bruge 30 minutters meget dyr sendetid til i går aftes. Hvad ville han fortælle amerikanerne (og tildels også verden, selv om det ikke var hovedsigtet), og hvordan ville han gøre det?

Jeg var imponeret – det var den måske hidtil dyreste enkelte valgagitation, men også en af de mest gennemførte stykker politisk kommunikation. På vore breddegrader har vi ikke den samme (film)kultur med at lade de storladne violiner spille, for at røre følelserne, og et lignende forsøg ville have sværere betingelser, og skulle helt sikkert tilpasses. Men til næste valgkamp vil vi formentlig opleve noget der ligner – måske ikke på tv – men så ihvertfald på nettet.

Hvis det er en korrekt antagelse, at Obama både overbeviser menneskeligt og politisk (intellektuelt, beslutningsmæssigt mm.), ja så er det den rette mand – til et job der hvad enten man egentlig syntes om det eller ej, har enorm betydning for verden, finansielt, interkulturelt og sikkerhedsmæssigt.

Jeg vil ikke analysere og tolke – se selv filmen og døm. Dog kan jeg ikke undlade at bemærke, at jeg undrer mig over at et fokus på sygeforsikring, i USA sjældent følges ad et fokus på generel sundhed og livsførelse. Se filmen og du vil kunne følge mig. Er det en del af den amerikanske drøm, at ingen skal blande sig i hvad man propper i munden?

Nuvel, jeg er klar over at sundhed ofte følger indkomst. Har du overskud til ikke at skulle tænke på regninger, kan du bedre tænke på kostmæssig sundhed. Og sund mad er ikke altid den billigste. Derfor burde grøn moms (billigere frugt og grønt) være et globalt mantra.

PS: Se videoen ved at klikke på billedet af Obama